GRP Sewer Crossing Beneath Railway Installed by Trenchless Pipe Jacking in Great Britain

Projekt ID: [000075]
Land: Grossbritanien
Jahr: 2007
Anwendung:
Abwasser
Installation: Offener Graben
Gesamtlänge [m]: 12
Nominaler Durchmesser DN [mm]: 900
Aussendurchmesser De [mm] 924
Druckklasse PN [bar]: 1
Steifigkeit SN [N/m²]: 64000
Key Words: Eisenbahn

HOBAS at the Station

The initial proposal was to use concrete pipes to replace the existing 980 x 920 mm brick sewer but the additional wall thickness of the concrete pipe and socket, plus the weight of the pipes raised difficulties concerning design and construction: A large and expensive crane would have been required outside the station due to the large lifting radius necessary for the pipes’ weight and size.An alternative using HDPE was considered and could have been sleeved inside the existing sewer each side to make a connection that was quick to establish. However, calculations showed that the fastest solutions are not always the best: the deflections under the rail load would exceed the 3 mm limit set by the railway operator.HOBAS CC-GRP Jacking Pipes are designed to take the high axial loads applied during installation. Their wall structure also makes the pipes very stiff and act more like rigid than the flexible pipes they are designed as. Calculations undertaken by Professor Falter of the University of Applied Science in Münster, Germany, showed that the deflection of the utilized HOBAS Pipes OD 924, SN 64000 with a wall thickness of only 77 mm under railway loads of 140 kN (= 14.3 tons per m²) and at the shallow cover of partly 60 cm was less than 2 mm.


HOBAS stellt die Weichen

Erst sollten Betonrohre für die Erneuerung des bestehenden gemauerten Ziegelkanals mit den Maßen 980 x 920 mm verwendet werden. Die größere Wandstärke des Betonrohres und der Kupplung und das hohe Gewicht der Rohre stellten die Konstruktion jedoch vor Schwierigkeiten: Ein Kran hätte nur außerhalb des Bahnhofs aufgestellt werden können. Das wiederum hätte einen großen Heberadius und einen dementsprechend großen und teuren Kran bedeutet. Als Alternative wurden HDPE Rohre in Betracht gezogen, die in den bestehenden Kanal eingeschoben worden wären. Die Arbeiten hätten so sehr rasch abgeschlossen werden können; doch wie so oft, sind die schnellen Lösungen nicht die besten. Kalkulationen zeigten, dass die HDPE Rohre unter der Last der Eisenbahn zu sehr nachgegeben und von den Eisenbahnbetreiber festgesetzten Grenzwert überschritten hätten.